Kapitel 40 - Promise

Harrys perspektiv.

- Help me! Zayn kämpade för att slita sig ifrån poliserna, men deras grepp om hans handleder var stenhårda.
- It's not worth it. Polisen kollade på Zayn med hård blick. Zayn kollade förtvivlat på oss.
- Help me. Hans röst vad bedjande. När poliserna började gå mot dörren reste jag mig fort upp och sprang efter.


- We'll come with you! Jag ropade efter Zayn. Poliserna gick fort och jag ropade på Louis och Niall att de skulle följa efter. 
Fotograferna flockades utanför. Kameror blixtrade och fansen skrek. Polisen ledde hårdhänt fram Zayn till polisbilen. Zayn stretade emot. På utsidan såg han arg och farlig ut men jag visste att han innerst inne var livrädd. Jag sprang fram till polisbilen.
- We need to follow. Jag kollade bedjande på polisen. We'll need to explain what happened to Joe! 
- So you're going to tell the lie again, Styles? Don't you think we know what's happened to Joe. Everything. So don't tell me another stupid lie. Han kollade på mig med svart blick innan han hoppade in i polisbilen. De tutade några gånger för att få fansen och fotograferna att akta på sig innan de körde iväg. Jag sprang snabbt mot trappa där Niall och Louis stod och kollade storögt efter polisbilen.


- Niall, your car! Jag tog tag i Louis hand och började springa mot garaget. Jag hörde hur Niall kom springade några meter efter. Hans nyckar slogs emot varandra i hans händer. Jag letade mig snabbt igenom raden av bilar tills jag hittade Nialls. Niall hoppade snabbt in i förarsätet och startade bilen. Vi körde snabbt ut från garaget och var nära på att köra på några fans. Vi tutade flera gånger för att de skulle akta sig och efter ett tag lättade de på sig och backade några meter.

 


Zayn satt i ett litet vitt rum på polistationen. Vi hade övertalat väktaren att vi också var skyldiga i mordet på Joe och eftersom de ville ha alla detaljer det kunde få så hade de släppt in oss. Zayns händer skakade när han försiktigt lyfte vattenglaset framför honom. Vi hade inte sagt ett ljud på flera minuter.
Dörren öppnades och en av poliserna kom in. Han suckade när han såg oss sitta runt bordet.
- We don't need to do an examination. Because we already have all the evidence we need. 
- What.. What evidence? Jag kollade oroligt på polisen. 
Han plockade fram en svart liten dator som han fällde upp och började skriva på. Efter några minuter vände han datorn och en film började spelas upp. Jag lutade mig fram för att se bättre.

Det enda som visades var ett svart golv, filmat från en övervakningskamera. Jag kollade frågande på polisen. Han nickade att jag skulle fortsätta.
Efter några minuter såg man Joe komma backandes några steg. Jag kom gående emot honom och Louis tog försiktigt några steg frammåt. Filmen hoppade fram några minuter och visade hur Joe sikta mot mig och Louis innan han sköt mig i benet. Det ilade till i benet när jag såg hur jag sjönk ner på det svarta taket. Joe pekade på Louis med pistolen innan han handlöst föll frammåt. Zayn och Niall kommer in i bilden och efter ett tag lägger Zayn pistolen i Joes händer och Louis och Niall börjar bära ner mig för trappan.
- But that's Self Defense? Jag kollade doktorn stint i ögonen.
- Do you want to se another movie? Like that one from the hotel camera, when you're planning to kill Joe? Or when you're planning at the hospital. Or the one from the store where Zayn stole the gun? 
Zayn kollade ner i bordet. 
- But Joe shoot me? Jag kollade förbryllat på polisen. 
- But you planned to kill him first, didn't you? 
- Yes but.. We never really meant it.
- But you did it.
- Yea but.. Polisen avbröt mig.
- Zayn stole a gun. That's illegal. And you killed a person with it. Polisen kollade med stela ögon på Zayn.
- Zayn, say something! Jag kände hur jag började få panik. 
- I don't know. Zayn kollade fortfarade ner i bordet.
- But we'll pay. We pay for the gun, i've got money. 
- It's not that easy Harry. Polisen suckade.
- What? 
- There's no payment for this.
- What is it then? jag kollade nervöst på honom.
- Zayn will go in jail for this. He stole a gun, Harry, don't you understand? That's a big crime. And he used it. 
- But.. No, he can't go in jail. Jag kände hur tårar tryckte på bakom ögonen. Louis och Niall bara satt brevid mig och kollade på polisen med chockade ansikten.
- That's have it's going to be. We're going to take Zayn in.


- But we were there to, right? Are you not going to do anything to us? Jag kollade förtvivlat på polisen.
No. Polisen började gå mot Zayn för att ta med honom. Zayn följde hjälplöst med när Polisen tog tag i hans axlar och tog honom mot dörren.
- You'll have to get out from here. Now. Polisen kollade strängt på oss där vi satt kvar vid bordet.
- But you cant take him in.. Now? Please. 
- Harrys, it's to late. We've seen an the movies and things you've said, and when he stole the gun. That's evidence, we can't do anything about it. 
Jag kände hur jag började skaka.
- You can't do that! Niall ställde sig upp så hastigt att stolen ramlade ner på golvet. This world just took away our bestfriend, and we're about to loose a good friend, Sophie. And now you're taking Zayn away from us, what's going to happen to us?! Nialls röst darrade och jag såg att han hade tårar i ögonen.
- It's my job. Polisen rörde inte en min. Get out of here before i'll call for help to get you out of here.


Jag reste mig motvilligt och gick efter polisen och Zayn. Zayn kollade på mig med stora rädda ögon.
- It'll be okey Zayn. We'll get you out of here. Jag gick brevid honom och försökte lugna ner honom. Jag ville inte att han skulle få ett nervöst sammanbrott igen.
- You can't go any longer. Polisen stoppade oss i en korsning i korridoren. This way is out. Han pekade mot korridoren ner till vänster.
- No, wait! Niall skrek när polisen låste upp gallret som ledde till korridoren till vänster. 
- You can't take him now! Louis kastade sig efter polisen men han hade redan slått igen gallret. Han började gå med snabba steg nerför korridoren.


- No, Zayn! Please Wait! Zayn vände sig om och kollade på oss med tårar i ögonen. Han kämpade inte ens emot, han hade gett upp för längesen.
- We'll fix this Zayn! Just hold on! 
- Promise? Zayn fick skrika för att vi skulle höra honom.
- promise. Men dörren bakom dem hade redan slått igen.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0